Mala crna haljina
Najpoželjniji komad ženske odeće,
koji bi svaka dama trebalo da ima, je gotovo neprikosnovena the little
black dress. Njen privlačni cilj je da i sa skromnim sredstvima svakoj
ženi obezbedi seksipil i lepotu. Zato je dame, naime, i vole. Sa njom
nose attribute, glamura, ženstvenosti i elegantne jednostavnosti.
Nepretenciozna, nenametljiva ali odvažna, ponekada dopunjena detaljima,
prvi put se pojavila 1926. godine. Sve do današnjih dana toj ”Maloj
crnoj haljini” pripada, ne bez razloga, privilegovano mesto u svetu
mode. Ona je boginja nužne potrebe čija filzofija opstaje kao
univerzalni princip. Haljina čija je kontradikcija neprimetna i danas
živi u suprotnosti – to je jedini komad odeće koji mogu da
nose i bake i unuke. Njeno opstajanje ne bi bilo moguće da je nije
svojim izuzetnim stilom realizovala isto tako posebna žena, gospođica
Coco Chanel. Sklanjajući neseksipilnu odeću i propagirajući ženstven
izgled dala je značajan doprinos pokretu za prava žena. Dakle, slučajno
ili namerno, tek bunt feminističkog pokreta podudara se sa ovom pojavom u
dizajnu ženske haljine koja se sastoji pre svega u psiho – fizičkom
oslobađanju žene. Lice mode, ova izuzetna žena uspela je da promeni time
što je ženu videla u sasvim drugačijem odevnom maniru. Vođena
instinktom, osmislila je udobnu i komotnu haljinu koja
se odmah dopala ženama čija su tela dugo bila ukalupljena u korsete.
Tako se bacanje korseta i mešanje muške i sportske odeće poklopilo sa
feminističkim idejama iako ih gospođica Chanel nikada nije eksplicitno
propagirala. I pored bezbrojnih ljubavnih afera nikad se nije udavala,
radila je sve do svoje smrti 1971.godine a kompanija koju je osnovala i
danas je pristuna na svetskoj sceni visoke mode. ”Maloj crnoj haljini”
njenom zaslugom pripada kultno mesto, možda baš zato što je ne koče
pravila već je vođena jednim jedinim afinitetom – dame koja je spremna
da je obuče.
Ako tu ”Malenu crnu haljinu” posmatramo samo u ovom Novom dobu,
pomalo bizarnom bar kada je moda u pitanju, videćemo da se i danas
ništa nije promenilo po pitanju dominacije ovog komada, osim što buja
inspiracija modnih kreatora do granice ludila. Na tu, doduše potpuno
fleksibilnu haljinu, eminencija modnih kreatora spremna je da kači sve:
biljke, predmete, raznovrsne produžetke, zavežuljke, preparirane i
plišane životinje… To nije samo deo njihove mašte već čini se i prizemna
želja da malena haljina opstane u dvadeset prvom veku.
Strastvena, hirovita i buntovna ova haljina očigledno daje i danas
primer kojim putem treba krenuti bez greške. Baza je danas
nepoljuljana, čak je i čvršća no ikad pre, samo se nadograđuje i divlja i
opet nadograđuje i divlja i sve se nekako razume.
Ovo doba razume, recimo, da se uz zvuke Igora
Stravinskog na nekom koncertu obuče ova crna haljina ukrašena plišanim
medvedićima a da pritom to ne izgleda samo hrabro ili kičasto, već i
poželjno. Možda će se ovaj vek, negde i zaustaviti u modnim potrebama,
ali lekcija koju je gospođica Coco održala neće još dugo. ”Volim
luksuz” govorila je ”ali, on nije u bogatstvu i ornamentima, već u
odsustvu prostog i vulgarnog. Nekada mislim da sam ostala u ovoj igri
samo da bih iskorenila vulgarnost i prostotu”. Nisam baš sigurna da je
većina modnog sveta naučila ovu lekciju.
Kreativni tim Put u Art
Mala crna haljina
Najpoželjniji komad ženske odeće,
koji bi svaka dama trebalo da ima, je gotovo neprikosnovena the little
black dress. Njen privlačni cilj je da i sa skromnim sredstvima svakoj
ženi obezbedi seksipil i lepotu. Zato je dame, naime, i vole. Sa njom
nose attribute, glamura, ženstvenosti i elegantne jednostavnosti.
Nepretenciozna, nenametljiva ali odvažna, ponekada dopunjena detaljima,
prvi put se pojavila 1926. godine. Sve do današnjih dana toj ”Maloj
crnoj haljini” pripada, ne bez razloga, privilegovano mesto u svetu
mode. Ona je boginja nužne potrebe čija filzofija opstaje kao
univerzalni princip. Haljina čija je kontradikcija neprimetna i danas
živi u suprotnosti – to je jedini komad odeće koji mogu da
nose i bake i unuke. Njeno opstajanje ne bi bilo moguće da je nije
svojim izuzetnim stilom realizovala isto tako posebna žena, gospođica
Coco Chanel. Sklanjajući neseksipilnu odeću i propagirajući ženstven
izgled dala je značajan doprinos pokretu za prava žena. Dakle, slučajno
ili namerno, tek bunt feminističkog pokreta podudara se sa ovom pojavom u
dizajnu ženske haljine koja se sastoji pre svega u psiho – fizičkom
oslobađanju žene. Lice mode, ova izuzetna žena uspela je da promeni time
što je ženu videla u sasvim drugačijem odevnom maniru. Vođena
instinktom, osmislila je udobnu i komotnu haljinu koja
se odmah dopala ženama čija su tela dugo bila ukalupljena u korsete.
Tako se bacanje korseta i mešanje muške i sportske odeće poklopilo sa
feminističkim idejama iako ih gospođica Chanel nikada nije eksplicitno
propagirala. I pored bezbrojnih ljubavnih afera nikad se nije udavala,
radila je sve do svoje smrti 1971.godine a kompanija koju je osnovala i
danas je pristuna na svetskoj sceni visoke mode. ”Maloj crnoj haljini”
njenom zaslugom pripada kultno mesto, možda baš zato što je ne koče
pravila već je vođena jednim jedinim afinitetom – dame koja je spremna
da je obuče.
Ako tu ”Malenu crnu haljinu” posmatramo samo u ovom Novom dobu, pomalo bizarnom bar kada je moda u pitanju, videćemo da se i danas ništa nije promenilo po pitanju dominacije ovog komada, osim što buja inspiracija modnih kreatora do granice ludila. Na tu, doduše potpuno fleksibilnu haljinu, eminencija modnih kreatora spremna je da kači sve: biljke, predmete, raznovrsne produžetke, zavežuljke, preparirane i plišane životinje… To nije samo deo njihove mašte već čini se i prizemna želja da malena haljina opstane u dvadeset prvom veku.
Strastvena, hirovita i buntovna ova haljina očigledno daje i danas
primer kojim putem treba krenuti bez greške. Baza je danas
nepoljuljana, čak je i čvršća no ikad pre, samo se nadograđuje i divlja i
opet nadograđuje i divlja i sve se nekako razume.
Ovo doba razume, recimo, da se uz zvuke Igora
Stravinskog na nekom koncertu obuče ova crna haljina ukrašena plišanim
medvedićima a da pritom to ne izgleda samo hrabro ili kičasto, već i
poželjno. Možda će se ovaj vek, negde i zaustaviti u modnim potrebama,
ali lekcija koju je gospođica Coco održala neće još dugo. ”Volim
luksuz” govorila je ”ali, on nije u bogatstvu i ornamentima, već u
odsustvu prostog i vulgarnog. Nekada mislim da sam ostala u ovoj igri
samo da bih iskorenila vulgarnost i prostotu”. Nisam baš sigurna da je
većina modnog sveta naučila ovu lekciju.
Kreativni tim Put u Art
Нема коментара:
Постави коментар