ONO ŠTO NIJE UŠLO U feljton O MOMI DIMIĆU I 0 NEKIM KNJIGAMA J.S.M.
Bakarna reka krvavo zlato, feljton 2004. Štamparija’‘Bakar’‘Bor, Srpska
Danica
O POEZIJI JOVANOVOJ
Kao mlad
stvaralacMitrović poezijom traži ne bekstvo, već suočavanje sa životom koji je
oko nas..Time je životnost- jedna od bitnih komponenti ove poezije proizašla
kao prirodna posledica uzajamnosti osećanja prožetosti života poezijom i
poezije životom. Iz duboke vezanosti za život potiče i težnja pesnikova da
njegove fenomene rudarskog života rastumači poiimanjem samih suština, traženjem
odgovora na sva pitanja koja se mogu postaviti poezijom. Tako će Mitrovića opsedati
misao o sopstvenom poreklu, dakle i o indetitetu njegovog i njegovih vršnjaka
koji su ‘‘tako rano izašlio iz detinjstva’‘. I u pesmi’‘Poreklo’‘i u pesmi’‘Reč’‘Mitrović
pokazuje sposobnost da se ispoveda unutarnjem svetu kao potreba sopstvenog
bića.Njega će stalni napor proganjati da stihovima definiše istinu svoga
bitisanja i postaviti ga pred dilemom, kako najbolje izricati ono do čega je unutrašnjim
traganjem dospelo kao njegova prava reč.., Ili se to Mitrović iz prvog reda života povinovaoi
milozvučnom i za sluh podesnom romorenju poezije. Dilemu je pesnik veoma
uspešno razrešio opredelujujući se za potrebu prepoznavanja suštastvenih
istina. Tragajući za integralnim saznanjem o sebi, pesnik u isto vreme zna da
će naći i saznanje o svetu koji ga okružuje i u kome živi.
‘‘Tražim neku reč približnu mom životu da kažem
ono što ispunjava celog mene.’‘Ovi stihovi iz Mitrovićeve pesme’‘Reč ‘‘ mogli
bi poslužiti kao moto života jer je u većini pesama primetan napor da se
odgonetnu brojne zapitanosti bića, da se dospe do mnogih jasnih vidika i
razrešenih dilema..Već njegova pesnička bujnost nosi u sebi hrabru radoznalost
da se pesmom odslika integritet pojavnosti.Linija te sveobuhvatnosti od realnosti
i kosmopolitizma, urbanog lika života, intimne lirske poetnosti, pa sve do egzistencionalnalnih
problema iskazanih složenim poetskim postupkom, .lijnija je stvaralaštva ovog
mladog pesnika.Jednostavno rečeno, angažovanost bi mogla da bude atribut njegove
poezije.
O takvoj angažovanosti moglo bi se rerći da je Mitrović
sposoban da se stihovima suoči sa realitetom životne stvarnosti, nekad kroz
izoštrenu vizuru kritičke misli, a nekad uz egzaltiranu optimističku sliku
života.
1973.
PREPISKA SA TANJOM KRAGUJEVIĆ U VOZILU OD ZLOTA DO BORA
T. Ja odlazim.
J. To tvoje telo korača,a ne ti.Poezija putuje,a ne ti.Tvoj dah ostaje.
T. Nema daha ni praha svuda je tišina,kamen je oko nas.Ja živim poeziju
dah,izdah i glas. Ja odlazim.
J. Tvoja duša nije stena,to je dah nove pećine i lepota stalagmita i
stalaktita.Ove pećine su ono što će doći.
T. Za budući Ruj pored pećina,čuj mi dušu,čuj,čuj .Ja odlazim.
J. Ostani,jedna kap u Lazarevoj pećini hoće da te vidi .
T. Put putujem,ali ovde ostajem.Jedno moram drugo hoću.
J. Pošla si al ti duša ostala i
tvoje su oči ostale na dnu jezera.Uradi što ti srce želi.
T. Neću, otiću kući gorka srca.Tu ću biti
dok ne olista novi ruj.
J. Onda će doći neki drugi berači.
( I Tanja je otputovala iz kolonije tri dana ranije.)
Zlotske pećine,6.oktobra 1999.god.
Umesto ,reči prekora,koje sam
očekivao od Mome ,što je pesnikinja napustila koloniju...Moma je uz blagi osmeh
rekao, Mitroveću ovu prepiisku
valja objaviti u Četvrti zbornik
,,DOBROTA ZLOTA,,.
DULKAN, roman, 1990—Gradina
Književna dela o radnicima gotovo da su
sasvimproredjena danas.Daleko više je njih o adolescentima, poluselčjacima-polugradjanima,
pa čak i o politikantima, lokalnim vlastodršcima ili sunovratima estradnih
zvezda nego li o onima čije su ruke, pa i hleb, opasani sa’‘sedam tvrdih kora’‘.
Rudara (ili ‘‘kamarata’‘kako se oni medju sobom
zovu) setimo se jedino kada im se dogode velike nesreće i kada čitava zemlja
zavapi nad njihovim udesom i kada se razni zvaničnici razgraje nad strahotnim
uslovima u kojima su živeli i u kojima ostavljaju svoja potomstva..Ali i to se
čini da bi se pravi krivac zataškao...
Odista nesreće rudara dublje su, crnje i ‘‘mističnije’‘jer
su oni silaskom pod zemlju, pa čak i rijući pod njom, jednom nogom već bili u
tom grobu.Trećinu svakog svog bogovetnog dana oni su pod zemljom!Dugo ćutanje o
ovom svetu’‘nevidljivih’‘u našoj književnosti prekida, medjutim, mladi pisac
Jovan S.Mitrović svojim romanom ‘‘Dulkan’‘(132 str.), romanom-svedočanstvom i
hronikom o čoveku rudaru koji je ipak doživeo duboku starost(90 godina).A neko
ko poživi toliko, pa još ako dolazi iz onog crnog podzemlja svakojakih nuždi, tegoba
i ponornih strasti već tim za pasioniranog pisca postaje osobeni znak ne samo
malenog okruženja nego i suštih iskustava.
Ime ‘‘Dulkan’‘na vlaškom, znači’‘slatko’‘i to je
već prva ona oprečnost ovog romana o junaku čiji život nije ni lagodan niti
sladak.A kako bi i bio takav kada i sam vazduh koji diše predskazuje povazdan
njegov(njihov, kamaratski) kraj.A na kraju tog dugog usuda večno skrivenog-otkrivenog
zlata, pisac Mitrović zatiče svog junaka(što je više nego simbolično) u
Sanatorijumu.Onaj pravi Dulkan imao je da ispriča svojih nevolja i svakojakih
dogodovština za hiljade stranica.Medjutim, pisac nije samo sakupljač, nego je
onaj koji probira i ‘‘kopa’‘za onim najdragocenijim sastojkom koji će ugraditi
u svoju priču. I Više od toga, ova priča nastoji da prati hronologiju mnoštva
tih Dulkana, preplet više junaka i njihovih sudbina.Javljaju se tako ovde i
neke znane istorijske ličnosti, značajne dakako za istoriju Borskog rudnika,
Kao što su Šistek, Vajfert, Meždinović.Roman vremenski
seže do samog nastanka rudnika, prateći potom otkrivanje novih okana, osvajanje
novih horiszonata, prateći sudbinu rudnika za vreme ratova i pod raznim
režimima. U ‘‘Dulkanu’‘je storija i o čuvenom zlosrećnom madjarskom pesniku
Miklošu Radnotiju koji je ovde tokom Drugog svetskog rata’‘logorovao’‘kod
nacista devet meseci da bi pri povratku kući, tako reći na samom pragu svoje
domovine, i svog doma, bio zatučen i bačen, u neki šanac.Ono što se prethodno
desilo snjegovom skrhanom pesničkom dušom ostalo je za sva vremena zapisano u
njegovoj’‘Borskoj beležnici’‘.I navodima iz ove beležnice Mitrović potkrepljuje
svoju dulkansku rudarsku fresku.
Mitrovićeve prethodne knjige’‘Reč približna životu’‘i
‘‘Skok preko kože’‘iz istog su tematskog kruga, iz vrela zavičaja pregršt
istorodnih doživljaja što ga prate, proganjaju i koje on pomno posmatra, predano
beleži, bilo kao novinar ili pak pesnik i romanopisac.
Budući da je ovaj pisac i sam ponikao tu iskraj
rudarskog grotla, u ulici Kozarskoj, i da je zapamtio svekolike prozore iz
života rudara još od najranijeg detinjstva, on je morao da nazre i pronikne u
vek ovih podzemljaša i onih ranijih vremena.Zapravo, u životu rudara kao da se
ništa i ne menja.Bez obzira koji bili naredbodavci i poslovodje, njihov položaj
je vazda isti, čemeran.Postoji ta jama i jedna plata koja nekako brzo nalazi
put do bircuza koji izgleda jedini je i kadar da spase suho grlo rudarske i
njegove’‘najdonje’‘starosti. Zahvatajući jedan širi vremenski raspon u životu
rudara, Mitrović se nije upuštao u detaljnije opisivanje atmosvere i svih
socijalnih komponenti svakodnevice rudara.
Njegov metod je kompresivan, s čistim izvlačenjem
vertikala i pogleda iskosa.Po strani ostavlja Mitrović predratna bludničenja
rudara, pojedine represivne režime i ideologije, a u prvi plan izvlači ono što
je kobno u sudbini pojedinca, u sudbini koja se empirijski umnožava i koja može
da bude svačija, mitska. I tu dolazimo do središne ose ovog romana, do tog daje
Dulkan za pisca jedna mitska pojava i figura kao što je i to mesto(Bor) jedno
opšte i mitsko mesto-ono veliko ognjište(ognjilo) što svim svojim energijama
skuplja iz zemlje i svojim ozračenjem okuplja toliko različite ljude..Sjateći
se u mnoge nacije:Nemci, Francuzi, Bogari, Srbi, Vlasi, Crnogorci, Madjari i ko
zna ko još sve ne... Svi su oni tu jer ih neodoljivo privlači jezik( i moć)
zlata.
Te plemenite, žute ljuspe su magnet za svakojake
zavojevače i grabljivca, one su snevana utopija i spas, zlatno runo koje svi mi
podržavamo iznutra.
Ćitavu tu ludu i zanosnu spregu zlata i života
Jovan S . Mitrović prati iskidanim flešovima sudbine junaka Dulkana, poslednnjeg
ugarka genealoghije svoje familije sa brda zatvara se čitavih deset godina u
Sanatrorijumu na Ozrenu, tu se taj život gasi, dostižući težinu deteta od
trideset kilograma i konačno prelazeći u sen.Takvi izradjeni ljudi, radnici, prema
kojima i sam gajim neizmerno mnogo simpatije, žive one sada poslednje
životvorene kvrge života, ne predajući se još uvek sećajući se svega što ih je
kroz
taj jedini njihov život gonilo.Tako jedan već zaborabvljen život kroz zapis i literaturu ulazi u javnost na velika vrata ali samo-samo svojom smrću! Mitrović je u ovaj roman uneo sva svoja znanja i spisateljske tehnike, počev od intervjua, opisa i zapisa, pa do hvatanja snovidjenja.Mitrović se savršeno saživljava s materijom koju obradjuje, predaje joj se, a kako i ne bi kada je u pitanju vatra, bilo da je to ona što bije iz toplih, ljudskih očiju ili pak pulpa iz kojih ključa i valja se ceo Mendeljejev sistem. I tu pisac iznedruje reska zapažanja tvari u kojoj se ljudska duša pretvara u grumen i kad se beslovesni grumen pretvara u samu dušu!I ovde već nema nikakve dalje komplikacije filosofije, metaforike ili matematike razlomaka-znak jednakosti izmedju zemlje, rudnika i onog čoveka koji tu dela je uspostavljen i sačinjavaju jedno neraskidivo bratstvo.Roman ‘‘Dulkan’‘Jovana S . Mitrovića čita se tako kao sam sama gorčina o ippak plemenitoj vezanosti čoveka za samo tle.
taj jedini njihov život gonilo.Tako jedan već zaborabvljen život kroz zapis i literaturu ulazi u javnost na velika vrata ali samo-samo svojom smrću! Mitrović je u ovaj roman uneo sva svoja znanja i spisateljske tehnike, počev od intervjua, opisa i zapisa, pa do hvatanja snovidjenja.Mitrović se savršeno saživljava s materijom koju obradjuje, predaje joj se, a kako i ne bi kada je u pitanju vatra, bilo da je to ona što bije iz toplih, ljudskih očiju ili pak pulpa iz kojih ključa i valja se ceo Mendeljejev sistem. I tu pisac iznedruje reska zapažanja tvari u kojoj se ljudska duša pretvara u grumen i kad se beslovesni grumen pretvara u samu dušu!I ovde već nema nikakve dalje komplikacije filosofije, metaforike ili matematike razlomaka-znak jednakosti izmedju zemlje, rudnika i onog čoveka koji tu dela je uspostavljen i sačinjavaju jedno neraskidivo bratstvo.Roman ‘‘Dulkan’‘Jovana S . Mitrovića čita se tako kao sam sama gorčina o ippak plemenitoj vezanosti čoveka za samo tle.
Moma Dimić, 2001.god.Razvitak, Zaječar.
FOTOGRAFIJE ŽIVEO SKJ, pesme 1992.
–Rivel ko, Politika
Posle nekoliko zbirki poezije, knjige lirskih
zapisa’‘Reč približna životu’‘, te dva romana’‘Skok preko kože’‘i ‘‘Dulkan’‘, daroviti
borski književnik osvedočeni lirsko-dokumentarističke fakture Jovan S. Mitrović
iznosi pred čitaoce još jednu autohtonu knjigu.
‘‘fotografije’‘naslov ove najnovije Mitrovićeve
knjige je krajnje jednostavan, ali istovremeno dovoljno višesmislen kada se
prisetimo aamo koliko i kakav značaj poseduje pojava fotografije u ljudskoj
civilizaciji i našem svakidašnjem i, naročito, intimnom životu.
Fotografija je medij univerzalnog jezika, neshvatljiv
jedino slepima(mada nisam siguran da i za njih ne poseduju svojstveno
značenje-ako ništa drugo, oni, slepi, mogu barem drugima pokazivati svoje i
tudje slike!).
Fotografije su neka vrsta čarolija’‘međ javom i
međ snom’‘one su zaledjeni snovi jave, baš kao i java naših snova.
Poezija i fotografija predstavljaju svojevrsne
doditrne trenutke, one su povezane nekim’‘tajnim vremenom’‘.Setimo se samo
koliko je stihova ispisano na poledjini fotografija od strane zaljubljenih, roditelja
svojoj deci, vojnika svojoj rodbini i prijateljima, zatvorenika i sl. Poeziju
nadahnjuu trenuci zanosa, prenošenja u neku ‘‘drugu ravan’‘odista retkitrenuci
inspiracije, otkrića. Kod fotografije je takodje presudan trenutak, zapis poze,
delić sekunde za ekspoziciju, jedne tehničke aparature usresredjivanja na
momentalno usrkivanje svetlosti i senki,
likova i predmeta, pa i one krajnje nematerijalnosti(Mitroviće će je nazvati
mišlju: ‘‘Čudni izraz lica to je govor misli’‘) što se nahodi u odredjenom, slobodno
se može reći, zadatom pravougaoniku slike.
Najvećim, dogadjajima koji su zapatili njegovo’‘uslikano
telo i duša’‘.
Fotografija odista povazdan ptredstavlja
prošlost.Poniranje u budućnost moguće je jedino kroz viziju.Medjutim, i ta
vizija je (kao fotografija) vizija prošlosti.
Dete Kozarske ulice i rudarskog naselja Bora, gde
čovek i ‘‘u noktima ima smrdljivi vazduh’‘, književnik Jovan S. Mitrović sa smirenošću
koju poseduje jedino ljudska i stvaralačka zrelost dodiruje i na trenutak
obasjava epifanijama fotografskom slikm zabeležene proizore iz
detinjstva..Putovanja u Soko Banju, letovanja na moru, sa radnih akcija, znamenja,
ljubavi. U pesničkim zapisima koji su sažeti, baš kao što je i fotografija
trenutak naše definisanosti, oslikava se i svet rudarskih smena, jama brda
jalovine, oca i majke, kao stubove i tog rudnika i pesnikovog detinjstva. I kao
što kopač traži naj užareni kamen pod zemljom tako i Mitrović u ovim slikama
ište, izgubljeni, a ipak sačuvani, suštastveni smisao bilog. Njegov jak
sentiment ide za time da oživi i sve ono što se na ovim slikama ‘‘ne vidi, ne
čuje, ne oseća’‘. Mirović sluša korak što odjekuje sa fotografije. To je
svojevrsna – foto drama, drama slike, drama onog ko je na slici, jer moć slike
je da nas ona zadržava dokmi nestajemo zaboravljamo (se) hlapimo. Fotografije
kao beleške trenutka nepovratno su deo nas samih, našeg pada, ali i onog
tugaljivog ponosa kada smo nekada nešto nedokučivo značili, kako sebi tako i
drugima..Poput fotografija bez ramova, i Mitrovićeve pesme su bez naslova, s
jasno izvučenim asocijativnim naznakama, s projašnjavanjem vidnog (samo za njega, autora),
dramatizovani lirski komntar. Posedujući tematsko jedinstvo, Mitrovićevi zapisi
se pretaču jedan u drugi, delujući tako svojom skupnošću, množinom, zadobijajući
karakter poeme, hronike, lirskog romana ponajvećma o njemu samom. Pritom ovaj
pesnik uključuje i druge koji bi nešto’‘da kažu o sebi’‘, kao onaj Haralampije
iz Morače, Andjeo iz Kalenića, ili ćitavi grozdovi načičkanih lica koja opet
poseduju onu neizbežnu istos, tj. Izjednačenost u vremenu.
Do sada su se naši pesnici uglavnom klonili
fotografija kao pesničkog predloška. One, fotografije, bivale su doduše
neizbežni dokument, ili akter romana, ali ovde su one snažni podstrek novih
susretanja u vremenu i preispitivanja smisla bivstvovanja. Nešto slično
pronalazimo kod savremenog švedskog pesnika Transtrimera, u njegovoj čuvenoj
poemi
‘‘Baltik’‘: ‘‘A na narednoj braonkastoj
fotografiji/ nepoznat muškarac/ u odelu iz sredine prošlog veka./ Oko trideset
mu je: obrve jake, / lice što me gleda pravo u oči/ i šapće: Tu sam ja’‘, Ali
ko je oo’‘ja’‘/ niko se više ne seća.Baš niko’‘.
Vrednost najnovijih Mitrovićevih lirskih
zapisa(poema, roman) je upravo u snažno postavljenom tom istom pitanju:’‘Ko sam
ja?’‘Odgovor je pružen i uzvraćen tom istom ogledalu vremena, što nas je
zgrabilo zauvek da nas ukrade i baci negde drugde.
M.Dimić 1992.godine, Beograd.
NE ZAVRŠENA RECENZIJA
Već deset godina pišem roman sa radnim
naslovom POPVRATAK U ZAVIČAJ, nekoiliko puta pisanje ostavljam po stranu.
Moma Dimić, kao moj veliki prijatelji i
profesionalac, podstiče me da nastavim sa pisanjem romana , traži da mu tekst
dostavim...
Čekam sa nestrpljenjem, prvu recenzuiju na
dosadašnji rukopis, ali ujedno mu uzvraćam i mojom recenzijom na njegovu knjigu,
dnevnik ‚‚Pod bombama‚‚ tekstom ‚‚Živi dnevnik‚‚ .
Naš poslednji susret bio je maja 2008.
godine, kada je već kobna bolest najavljivala tragičan kraj života. Uz žaljenje
da nije mogao detaljnije da se bavi ovom tematikom, zato što ga sada interesuje
crna magija u Timočkoj krajini i traži da mu donesem knjigu koja je sa ovom
tematikom, dao mi je ovaj tekst:
Rudnik
je neotkriveni prostor ljudskog tragalaštva i stvaralaštva, to je večiti izazov
za čoveka. Jamski hodnici su poput ljudskog mozga, nedokučiva tajna, to je
tvrdjava koja se teško osvaja. Naslagani milenijumi koji su sakriveni danima se
skrnave za rad života, a oni traže žrtvovanje.
Saša
Hadži Tančić, o Mitroviću kaže:‚‚Očigledno dobro poznaje i voli rudare koje
opisuje, čije sudbine veristički interpretira‚‚
J.
Aćin, kaže: ‚‚ Mitrović je gotovo jedini od savremenih srpskih pisaca koji
portretritiše rudare svoga vremena, danas i ovde‚‚
M.Lazić
potvrdjuje da ‚‚Mitrović, svojim lirskim zapisima o životu je svedok rudarskog
dostojanstva‚‚
S.Ignjatović: ‚‚Mitrović, nostalgično i upitno
veruje u vrednost podzemljaša‚‚
A.Puslojić:
‚‚Mitrovićeve knjige su egzistecijalno obračunavanje sa našom dramatičnošću
koja boravi unutar i oko rudnika, ali i u celoj zemlji‚‚ .
Uz
mišljenja savremenika i Mitrovićevih vršnjaka, prijatelja i sabraće po peru, samo
dodajem:
Koje
god vreme i kakvog god junaka da opisuje Jovan S. Mitrović smešta u rudnik i o
njemu piše. Stvaralaštvo mu se odlikuje lirskim i verističkim iskazima, a
preokupacija mu je rudarski život.
Njegovo
celokupno stvaralaštvo je sumiranje pogleda na milenijumsko vreme i njegove
protagoniste.
Tako
već 3o godina, koliko intenzivno pratim njegovo stvaralaštvo i zato smo toliko ,
inače, već po peru braća.
U
svih do sada objavljenih 17 knjiga, jedan deo je, prošao kroz moj recenzijski
uvid, glavna tema je težak život podzemljaša kamarata. Svoj najnoviji roman
POVRATAK U ZAVIČAJ Jovan S.Mitrović je posvetio graditelju Felks Romulijane
Gaju, rimskom Imperatoru, koji je rodjen na ovim prostorima, reklo bi se
istorijskoj temi.
Ustvari
i ovo je priča iz rudarskog života i tu Mitrović sebe nije izneverio. Zar je
Galerije bio rudar?- pitanje je na početku romana. Bićete u nedoumici do karaja
ovog zanimljivog i nadahnutog rukopisa koji već dugo nastaje.
Ovo
je priča o Rimljanima s kraja 3.veka, ali i priča o nama, o našem večitom
izazovu da budemo uzvišeni. To je priča o našim , željama, maštanjima, manama i
vrlinama, htenjima, pohlepama, prevarama, obmanama, pljačkama, ubistvima .
Pisac
se bavi odnosima u porodici i to ličnostima iz rimskog doba, a moglo bi da se
kaže i sadašnjim. S mnoštvo portreta nas uvodi u minuli svet, a mogli bi smo da
kežemo i u naš svet.
Kroz
čitavu priču, koja ima dva dela, o Srejoviću i o Galeriju, mešaće se fantastika,
mitologija i realnost.Njegov junak sretaće ljude iz svoga detinjstva, niko ga neće
prepoznati. Proplancima pored Timoka, šetaće uporedo sa drvećem, razgovarati sa
životinjama, plivati kao riba i leteti kao ptica.To je roman o večitim dečjim
snovima da budu carevi i prinčevi.Skoro da se ništa nije promenilo, od Rimljana
do danas, u načinu razmišljanja o životu.
Kada
završite sa čitanjem ove knjige ne sklapajte korice, ne okrećite ledja, ne
zaustavljajte snove, neka vam ne suze oči, neka vas ništa ne boli, ne
zaustavljajte svoj hod ka zvezdama.
Okrenite
se oko sebe junaci iz ove knjige su tu pored vas, čekaju da im ključ predate sa
ovog zgarišta, jer je i naš nebeski grumen izgoretina svemirska.Čovek je sazdan
od mistike i večita je tajna.......
M. Dimić, Mirijevo
KNJIGE KOJE MI JE POKLONIO MOMA DIMIĆ
PESNIK I ZEMLJOTRES, Jovanu S.Mitroviću, M.D. 1978.
ŽIVEO ŽIVOT TOLA MANOJLOVIĆ, Kolegi Jovanu S. Mitroviću s.poštovanjem, M.D. 6.VI
89. Bor.
KAKO , Otkri sam kako, 1994.
MESTA, Književnom rudaru.Da se
smesti tu negde u ovoj knjizi ili kraj nje, najsrdačnije M.D. BGD 12.X 1994.
BUKET ŽENA , Dragom Jovanu S.Mitroviću, doživotnom optimisti i
levičaru, za poznanstvo s još jednim pesnikom iz švedskog bratstva.’‘Prijateljski
‘‘. M.D. Bor, 15.III 1995.
DESANKA MAKSIMOVIĆ, izabrane pesme, priredio moma dimić,
Dragim
mladencima Marjani i nebojši(moja kćer i zet) originalni svadbeni dar, od Mome,
Beograd 24.X 1998.
POD BOMBAMA, Dragom Jovanu S.Mitroviću, kome takodje bombe
dovršiše neke rukopise, prijateljski 1.11..2000.M.D.
ČITULJA, Dragom Jovanu, da ne žuri prema ovom naslovu, Moma
Dimić, Beograd 26.IX 2001..
OSTACI SVETLOSTI,
Mitrovićima
od Bora, od Mome Dimića iz Bgda, 30X 2003.
IZABRANE PESME,
Jovanu
S.Mitroviću, pesniku sabratu, M.D. Beograd (sajam) 25.X 2003.
ODLAZAK U NEMANIKUĆE,
Dragom
uvek mladom Jovanu S.Mitroviću, borskom poeti, srdačno, prijateljski.M.D.25.X
2003.
PIESMENI UNEPISMENOM TELU-KRITIČARI O TOLI
MOME DIMIĆA,
Dragom
Jovanu S.Mitroviću, s kojim me povezuje ljubav i poštovanje za rudare, kovače i
kamenoresce.(pogledaj mu samo ogradu koju je iskovao!) kao što je
tola..Prijateljski Moma Dimić, u Boru 16, VII 2004.) uz knjigu i pozivnica za
proslavu jubileja od izdavanja knjige ŽIVEO ŽIVOT TOLA MANOJLOVIĆ, trideset
godina od prvog izdanja.
5 ŠVEDSKIH PESNIKA-PREVODILAC MOMA DIMIĆ
FORMULE PUTOVANJA-TOMAS
TRANSTRIMER
SINE MOJA – MILKA
PETROVIĆ
VLADIMIR VOJNOVIČ-ZAMISAO.
NAJLEPŠE PRIČE.
ŠESTA RUKOVET-VASA
MIHAJLOVIĆ,
SIDRA-SLAVICA LALIĆ
KALEM PLAČA-VOJISLAV
DERIĆ
PRIČE IZ TUDJINE
CIGANSKI KREVET
KNJIŽEVNOST I NASILJE
MEKSIČKA KNJIŽEVNOST
LEPO JE BITI LASTA-HAIKU POEZIJA
BEOGRADSKI SUSRETIPISACA 1964. 1993.
BEOGRADSKI SUSRETI PISACA 19996.
SAKURA-DRUŠTVO PRIJATELHJSTVA JUGOSLAVIJA
–JAPAN
OBREDNA PŠENICA –SLAVICA
LALIĆ.
Нема коментара:
Постави коментар